PROGRAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH KOMPETENCJE EMOCJONALNO-SPOŁECZNE

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne służą kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, a więc umiejętności rozpoznawania i panowania nad swoimi emocjami, ale także odczytywania emocji innych i adekwatnego zachowania się w danej sytuacji społecznej. Dzieci pod opieką psychologa uczą się jak budować satysfakcjonujące relacje z innymi, jakie zachowania są społecznie akceptowalne, a jakie nie, jakich granic nie należy przekraczać, uczą się odczytywać i nazywać emocje (zarówno swoje, jak i innych osób), odczytywać gesty i mowę ciała. Umiejętności te ćwiczone są podczas zabaw i gier, a przede wszystkim dzięki tworzeniu przez psychologa sytuacji społecznych umożliwiających przełamania błędnych schematów i sposobów reagowania.

Program przeznaczony jest dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym oraz dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

 

CELE PROGRAMU:

• terapeutyczne:

– prawidłowy rozwój emocjonalno-społeczny

– wzmacnianie poczucia własnej wartości

– wykształcenie zachowań społecznie akceptowalnych

– rozwój umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych

– rozwój umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami

– rozwój umiejętności rozumienia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy wydarzeniami a przeżywanymi emocjami u siebie i innych

– nauka ćwiczeń relaksacyjnych obniżających poziom odczuwanego napięcia

• edukacyjne:

– nauka sposobów radzenia sobie w sytuacjach społecznych

– poznanie sposobów samoregulacji emocji i radzenia sobie w trudnych sytuacjach

– nabywanie wiedzy na temat właściwej komunikacji

• rozwojowe:

– rozwój umiejętności prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego

– poznawanie samego siebie, swoich możliwości, słabych i mocnych stron

– nabycie poczucia wspólnoty grupowej

– kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i współpracy w grupie

– nazywanie emocji i odzwierciedlanie ich

– przełożenie wyuczonych i wyćwiczonych zachowań do rzeczywistości

FORMA PRACY

• indywidualna i grupowa

METODY PRACY

• pogadanka

• metoda doświadczalna

• instruktaż słowny

• ćwiczenia praktyczne

• gry i zabawy

TEMATYKA

1. Poznajemy się – budowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie

2. Komunikacja werbalna i niewerbalna

3. Sytuacje społeczne – jak zachowywać się w sytuacjach życia codziennego

4. Rozpoznawanie i nazywanie emocji

5. Trudne emocje – jak je właściwie wyrażać

6. Trudne sytuacje w szkole i poza nią – jak sobie z nimi radzić

7. Wyrażanie sympatii, wdzięczności, empatii

8. Asertywność – szanowanie swoich i cudzych praw

9. Konflikty – jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych

10. Samoocena – wzmacnianie poczucia własnej wartości