PROGRAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH KOMPETENCJE EMOCJONALNO-SPOŁECZNE
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne służą kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, a więc umiejętności rozpoznawania i panowania nad swoimi emocjami, ale także odczytywania emocji innych i adekwatnego zachowania się w danej sytuacji społecznej. Dzieci pod opieką psychologa uczą się jak budować satysfakcjonujące relacje z innymi, jakie zachowania są społecznie akceptowalne, a jakie nie, jakich granic nie należy przekraczać, uczą się odczytywać i nazywać emocje (zarówno swoje, jak i innych osób), odczytywać gesty i mowę ciała. Umiejętności te ćwiczone są podczas zabaw i gier, a przede wszystkim dzięki tworzeniu przez psychologa sytuacji społecznych umożliwiających przełamania błędnych schematów i sposobów reagowania.
Program przeznaczony jest dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym oraz dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
CELE PROGRAMU:
• terapeutyczne:
– prawidłowy rozwój emocjonalno-społeczny
– wzmacnianie poczucia własnej wartości
– wykształcenie zachowań społecznie akceptowalnych
– rozwój umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych
– rozwój umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami
– rozwój umiejętności rozumienia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy wydarzeniami a przeżywanymi emocjami u siebie i innych
– nauka ćwiczeń relaksacyjnych obniżających poziom odczuwanego napięcia
• edukacyjne:
– nauka sposobów radzenia sobie w sytuacjach społecznych
– poznanie sposobów samoregulacji emocji i radzenia sobie w trudnych sytuacjach
– nabywanie wiedzy na temat właściwej komunikacji
• rozwojowe:
– rozwój umiejętności prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego
– poznawanie samego siebie, swoich możliwości, słabych i mocnych stron
– nabycie poczucia wspólnoty grupowej
– kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i współpracy w grupie
– nazywanie emocji i odzwierciedlanie ich
– przełożenie wyuczonych i wyćwiczonych zachowań do rzeczywistości
FORMA PRACY
• indywidualna i grupowa
METODY PRACY
• pogadanka
• metoda doświadczalna
• instruktaż słowny
• ćwiczenia praktyczne
• gry i zabawy
TEMATYKA
1. Poznajemy się – budowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie
2. Komunikacja werbalna i niewerbalna
3. Sytuacje społeczne – jak zachowywać się w sytuacjach życia codziennego
4. Rozpoznawanie i nazywanie emocji
5. Trudne emocje – jak je właściwie wyrażać
6. Trudne sytuacje w szkole i poza nią – jak sobie z nimi radzić
7. Wyrażanie sympatii, wdzięczności, empatii
8. Asertywność – szanowanie swoich i cudzych praw
9. Konflikty – jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych
10. Samoocena – wzmacnianie poczucia własnej wartości